Vind jij het makkelijker om soms je mond te houden? Dan kan het zijn dat je (delen van) jezelf bent verloren. “Als kind leren we compromissen sluiten om de uitdagingen van het leven aan te kunnen,” zegt spiritueel auteur Gregg Braden. In dit artikel uit De wijsheidcodes vertelt hij over het eeuwenoude verhaal over de vrouw en de kruik en wat jij hiervan kunt leren.
We verliezen een deel van onszelf in de ervaring.
Als kind leren we compromissen sluiten om de uitdagingen van het leven aan te kunnen. Een voorbeeld van een eenvoudig compromis is een meisje dat toegeeft aan de wens van haar vader en broers om een oorlogsfilm te kijken in plaats van de romantische film die ze had willen zien, omdat ze als meisje verreweg in de minderheid is binnen het gezin. Een blijvend patroon dat iemand het gevoel geeft dat ze niet meetelt binnen het gezin, vertaalt zich later vaak in het gevoel dat ze niet gehoord en gezien wordt op het werk, of in vriendschappen en relaties.
Soms sluiten we een compromis dat veel verder gaat, bijvoorbeeld als we ‘toegeven aan’ en besluiten om iets te doen waarvan ons diepste instinct ons vertelt dat het niet goed voor ons is. Steeds als we toegeven aan druk of verleiding, raken we iets van onszelf kwijt – ons gevoel van eigenwaarde en het vertrouwen dat het veilig is om onze meningen en gevoelens te delen. En ook al kunnen we met dit soort verliezen verder gaan in het leven, pijn doen ze evengoed.
De vrouw en de kruik
Vers 97 in het evangelie van Thomas, de parabel van de vrouw en de kruik, is een van de meest directe en overtuigende herinneringen aan de gevolgen van de opeenstapeling van verliezen in de loop van de tijd:
Het Koninkrijk van de [Vader]
Is gelijk een vrouw die een kruik vol meel droeg.
Toen zij op een verre weg liep,
Brak het oor van de kruik.
Het meel stroomde achter haar op de weg.
Zij was het zich niet bewust.
Zij had het onheil niet gezien.
Toen zij thuiskwam zette zij de kruik neer (en) vond haar leeg.
Wat betekent deze parabel?
Wanneer we de uitspraken nader bekijken, ontdekken we een krachtige waarheid over ons en onze relatie tot de liefde. Een analyse van iedere afzonderlijke uitspraak onthult de waarheid.
De betekenis van regel 1
Het Koninkrijk van de [Vader]
Is gelijk een vrouw die een kruik vol meel droeg.
Wij zijn het vat dat iets van onschatbare waarde bevat. De vrouw verliest gaandeweg iets kostbaars dat ze met zich meedroeg (eten voor haar familie), zo herinnert de parabel ons eraan dat ook wij iets kostbaars uit onze kruik verliezen, vaak zonder dat we het zelf doorhebben, namelijk ons vermogen om liefde te ontvangen en te geven.
Het meel in de kruik is onze liefde. Het is ook de vele uitingsvormen van liefde, zoals ons vermogen tot mededogen en zorgzaamheid.
De betekenis van regel 2
Toen zij op een verre weg liep, Brak het oor van de kruik.
Doordat we onze liefde, mededogen en zorgzaamheid vrijwillig delen, zijn dit ook de dingen die het snelst verloren kunnen gaan, die we in onze onschuld weggeven of die we ons laten afnemen door mensen die een bepaalde macht over ons hebben.
Steeds als we voldoende vertrouwen hebben om een ander lief te hebben, te koesteren of te verzorgen en dit vertrouwen wordt geschonden, is het alsof het oor van de kruik afbreekt en het meel van onze liefde eruit kan stromen. We verliezen een deel van onszelf in de ervaring. Onze terughoudendheid om weer open en kwetsbaar te zijn helpt ons vaak om onze diepste pijn en het ergste bedrog te overleven. Het is een verdedigingsmechanisme.
Iedere keer dat we minder bereid zijn om lief te hebben door onszelf af te sluiten voor onze ware aard van mededogen en zorgzaamheid, zijn we als het meel dat geleidelijk wegloopt uit de kruik die de vrouw draagt.
De betekenis van regel 3
Het meel stroomde achter haar op de weg.
Zij was het zich niet bewust.
Beetje bij beetje verliezen we ons vermogen, en zelfs onze bereidheid, om lief te hebben. Dit verlies vindt vaak plaats zonder dat we het zelf doorhebben. De redenen van dit verlies kunnen verschillend zijn, van jezelf tekortdoen door ‘toe te geven’ aan onredelijke eisen om de vrede binnen de familie te bewaren, tot meewerken aan ongezonde en soms zelfs illegale praktijken om te kunnen overleven en je eigen veiligheid in een relatie te waarborgen.
Soms worden deze praktijken een gewoonte waaraan we toegeven zonder te beseffen hoeveel we hierdoor kwijtraken. Net als in de parabel merken we de incidenten niet op. We merken het niet, totdat we op een dag onze hand in de kruik steken en beseffen dat het voor ons heel moeilijk is om van een ander te houden, omdat het fundament van de liefde die we ooit voor onszelf voelden verdwenen is.
De betekenis van regel 4
Toen zij thuiskwam zette zij de kruik neer (en) vond haar leeg.
Als we op een gegeven moment iemand tegenkomen van wie we echt willen houden, iemand voor wie we ons willen openen en met wie we alles over onszelf willen delen, zoeken we naar liefde in onze kruik om te merken dat zij verdwenen is. In plaats van de liefde die we dachten te vinden, vinden we een holle, lege ruimte. Dit komt doordat we onszelf in de loop van de tijd beetje bij beetje kwijt zijn geraakt door alle ervaringen waarin we ons durfden te openen.
De positieve kant van de vrouw en de kruik
De parabel wil ons eraan herinneren dat ons vermogen om van anderen te houden geworteld is in ons vermogen om van onszelf te houden. Het positieve nieuws dat Jezus ons voorhoudt in het onderricht in het evangelie van Thomas, is dat de delen van ons die afwezig lijken en de liefde die verdwenen lijkt, nooit echt weg zijn. Ze zijn niet voor altijd verloren. Zoals de ziel nooit vernietigd kan worden, zo kan ook onze ware aard niet verloren gaan. In perioden waarin de wereld als een onveilige plek voelde, hebben we deze delen van onszelf gemaskeerd en veilig weggeborgen.
Fragment uit: De wijsheidcodes
De wijsheidscodes
Waarom blijven bepaalde spirituele teksten eeuwenlang hun waarde behouden? Gregg Braden laat zien wat ze zo universeel maakt: de codes van wijsheid die erin verscholen liggen.
Lees ook deze eeuwenoude wijsheden:
- Eeuwenoude wijsheid: waarom je juist dingen verliest waar je je aan vastklampt
- Wijsheid van de Boeddha en mystici over de waarheid en de sleutel tot innerlijk weten
- Eeuwenoud inzicht van de sjamanen: zo leer je van de oneindige wijsheid van het universum
- Oude wijsheid van Meesters uit het Oosten: zo werkt de Universele Wet van voorziening en overvloed
- Dit is de enorme kracht van de mystieke, eeuwenoude wijsheidscodes van onze voorouders
Gregg Braden schreef diverse New York Times bestsellers. Hij maakt net als Lynne McTaggart en Bruce Lipton wetenschap en spiritualiteit toegankelijk voor een groot publiek. Hij spreekt over de hele wereld en heeft meer dan 800.000 volgers online.